Eğitim Fakültesi

Bilimsel Araştırma Deneyimi İlköğretim Matematik Öğretmenliği

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

“Bilimsel Araştırma Deneyimi I” Kapsamında Yapılanlar:

MEF Eğitim Fakültesinde üçüncü sınıf bahar döneminde zorunlu olarak alınması gereken “Bilimsel Araştırma Deneyimi I” dersi bulunmaktadır. 14 hafta (1 dönem) boyunca bilimsel bir araştırma için gerekli olan teorik bilgiler, akademisyen rehberliğinde öğretmen adaylarına verilir.

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde bu ders, kütüphane eğitimi ile başlar. Üniversitenin kütüphane görevlisi tarafından verilen seminerde kaynak taramasının nasıl yapıldığı, hangi veri tabanlarının hangi alanlarla ilgili olduğu, alıntı yaparken ve referans verirken nelere dikkat edilmesi gerektiği gibi konularda geniş ve uygulamalı bir anlatım yapılır. Sonraki haftalarda eğitim araştırmaları, araştırma çeşitleri, yöntemleri ve teknikleri, araştırma probleminin belirlenmesi, araştırma makalesi bulma ve makaledeki her bölümün analizini yapma, literatür taraması, araştırma planı hazırlama gibi konularda çalışmalar yapılır.

“Bilimsel Araştırma Deneyimi II” Kapsamında Yapılanlar:

MEF Eğitim Fakültesinde dördüncü sınıf güz döneminde zorunlu olarak alınması gereken “Bilimsel Araştırma Deneyimi II” dersi bulunmaktadır. Bu ders “Bilimsel Araştırma Deneyimi I” dersinin devamı niteliğindedir. 14 hafta (1 dönem) boyunca öğretmen adayları araştırmalarını tamamlamaya çalışır. Öğretmen adayları konularıyla ilgili veriler toplar ve bunları analiz eder. Daha sonra ise makale yazımına başlarlar. Bu süreçte her öğretmen adayına danışmanlık yapan bölüm akademisyenleri de bulunur. Akademisyenler, öğretmen adayları ile haftalık olarak toplantılar düzenler ve çalışmanın gidişatı hakkında öğretmen adaylarına geri bildirimler verirler. Toplantı süreci güz dönemi boyunca devam eder.

Yazım aşaması tamamlanan çalışmaların sunumları hazırlanır. Öğretmen adayları tarafından hazırlanan çalışmalar yurt içinde / yurt dışında farklı konferanslarda sunulur.

Bazı öğretmen adayları çalışmasının yayımlanması için araştırmasına devam eder ve farklı dergilere çalışmasını göndererek makalesinin yayımlanmasını sağlayabilir. Bu aşamada da bölüm akademisyenleri danışmanlık yapmaya devam etmektedir.

 

Öğretmen Adaylarının Görevleri:

Akademisyen tarafından teoride öğrenilenlere uygun olacak şekilde öğretmen adaylarına çeşitli görevler verilir. Örneğin haftanın konusuna bağlı olarak öğretmen adaylarından bir araştırma makalesi bulmaları istenir. Bu araştırma makalesinin araştırma sorusu bulunur, bölümleri analiz edilir ve araştırmada kullanılan metotlar belirlenir. Böylece öğretmen adayları teoride öğrendiklerini uygulamalı olarak deneyimler ve kendilerinin hazırlayacağı makalede dikkat etmeleri gereken yerleri öğrenirler.

“Bilimsel Araştırma Deneyimi I” Dersi Sonunda:

Öğretmen adayları, eğitim alanında yapılan bilimsel bir araştırmanın ve normal bir araştırmanın nasıl olması gerektiği hakkında bilgiye sahip olur. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümünde öğretmen adayları eğitim alanında yapılan bilimsel araştırmalara odaklanır ve bu alanda araştırma makalesi oluşturmaya çalışır.

Bu ders sonunda, her bir öğretmen adayının araştırmak istediği konu ve araştırma sorusu belli olur. Bu aşamada akademisyen etkili ve spesifik bir araştırma konusu olması için öğretmen adaylarına yardım eder. Öğretmen adayları kendi konularıyla ilgili literatür taraması yapar. Bu sayede alanda yapılan çalışmaları değerlendirir ve kendisinin neleri farklı yapacağını belirler.

Son olarak, her öğretmen adayı kendi araştırma konusuyla ilgili bir öneri (proposal) hazırlar ve etik kurul için gerekli belgeleri tamamlar. Etik kurul tarafından araştırmaya onay verildiği takdirde öğretmen adayları çalışmalarına aktif olarak başlar.
 

Bu dersler sayesinde öğretmen adayları;

- Bilimsel araştırmanın nasıl yapılacağını teorik olarak öğrenir,

- Teoride öğrendiklerini farklı makaleler üzerinde çalışarak pekiştirir,

- Kendi ilgi alanına uygun bir konu ve araştırma sorusu bulur,

- Akademisyenler rehberliğinde aktif olarak konusu hakkında çalışır,

- Konusu hakkında var olan çalışmalara hâkim olur,

- Literatüre katkıda bulunmaya çalışır,

- Farklı konferanslarda çalışmasını sunma imkânı sağlar,

- Araştırmasını farklı dergilere göndererek yayımlanmasını sağlayabilir

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Görüşleri;

Bir öğretmen adayı olarak araştırmacı, merak eden ve gelişime açık insanlar olmamız gerektiğini düşünüyorum. Bilimsel Araştırma Deneyimi dersi sayesinde bu özellikleri çok yoğun şekilde yaşadım. Heyecanlı olan bu süreçte zorlandığım noktalar oldu ama zorlandıkça geliştiğimi fark ettim. (I. Öztürk- 4. sınıf)

Bu ders ile akademik çalışmalar yapmak için güzel adımlar atmaya başlıyoruz. İlk yaptığımız çalışmalar çok profesyonel olmamasına rağmen bir çalışmanın nasıl yapılacağını kendimiz tecrübe ederek öğreniyoruz. İlk dönem elbette zorlanıyoruz çünkü daha önce deneyimlemediğimiz bir şey. Ancak öğrendikçe bazı şeyler daha kolay ilerlemeye başlıyor. Haftalık olarak danışmanlarımızla planlama toplantıları düzenliyorduk ve en ince ayrıntısına kadar her şeyi konuşma fırsatımız oluyordu. Farklı ülkelerden konferansa katılan bir çok kişiye yaptığım çalışmayı sunarak kendimi tanıtma imkanım oldu. Ayrıca böyle bir şeyi CV'ye eklemenin büyük bir avantaj olduğunu düşünüyorum. İşe başvurma sürecinde -işveren açısından-araştırdığımız alanlara göre fark yaratabileceğimiz düşünülüyor. (R. B. Koçbaş - 2020 mezunu)

 

Bu dersin bana çok fazla katkı sağladığını düşünüyorum. Bir çok farklı kaynaktan araştırma yapıp farklı sonuçları ve önerileri okuma fırsatım oldu. Danışmanım bu süreçte benimle yakından ilgilendi. Eksiklerimi gidermekte ve hatalarımı düzeltmekte bana yol gösterdi. Teorik bilgiyi uygulama aşamasında çok daha iyi bir şekilde yaşayarak öğrendim. ( M. M. ilhan- 4. sınıf)

Bu süreç çok planlı ve dikkatli ilerletilmesi gereken bir süreçti. Bilimsel araştırmayı destekli bir şekilde sürdürmek gerekiyor. Ben bu süreçte planlı olmak gerektiğini, araştırmanın nasıl yapılacağını, çalışmaya nasıl entegre edileceğini öğrendim. Çalışmamın düzenli olarak ilerlemesi beni çok rahatlattı. Pandemi dönemiyle birlikte zor ama öğretici bir süreçti. Bunlara ek olarak, bu çalışmanın yurt dışından kabul alması da bir şeyleri başarabildiğimizi gösterdi. (C. Taşdemir- 2020 mezunu)

DETAYLI BİLGİ İÇİN SİTEMİZİ ZİYARET EDEBİLİRSİNİZ.
Bu internet sitesinde, kullanıcı deneyimini geliştirmek ve internet sitesinin verimli çalışmasını sağlamak amacıyla çerezler kullanılmaktadır. Bu internet sitesini kullanarak bu çerezlerin kullanılmasını kabul etmiş olursunuz. Çerezleri nasıl kullandığımız, sildiğimiz ve engellediğimiz ile ilgili detaylı bilgi için lütfen Çerez Politikası sayfasını okuyunuz.
x